4 en 5 augustus, Cathy Rik en Baukje

8 augustus 2022 - Hoogkarspel, Nederland

Morgen gaan we naar huis, dus vandaag moet er wel veel opgeruimd worden. Het gaat (volgens de voorspelling) vanmiddag regenen. Dus in de ochtend moeten we opruimen. Helaas vlot dat niet zo goed. Eigenlijk moet eerst de tent in de dakkoffer, dan weten we waar de rest van de spullen moet en kan. Maar we moeten nog slapen in de tent.

20220804_163830Eigenlijk kunnen we alleen de keukenspullen en het fornuis opruimen. Er komt een enorm dreigende lucht aan en die geeft uiteindelijk ook wel regen. Maar het valt mee.

We gaan 's avonds uit eten, maar helaas door de regen zijn alle terrassen dicht en we hebben niet gereserveerd. Het is dus moeilijk om een plekje te vinden. Baukje had wel een oplossing: de Mac in Embrun, maar daar had ik niet zo veel zin in. Gelukkig kunnen we bij een

20220805_091250

bar/pizzeria buiten op het terras zitten. Het is droog dus dat maakt niet uit. We hebben er lekker gegeten en zelfs nog een toetje na.
De volgende dag staan we heel vroeg op: 6 uur. We moeten nu wel alles inpakken, de tent, de matjes, slaapzakken en alle andere losse kleine dingen. Om half 8 zijn we klaar en zetten Rik en Baukje mij af bij het station. Zij gaan met de auto en ik met de trein. Wie zal er het eerste thuis zijn.

20220805_091310

In het station zie ik dat er een heleboel treinen zijn uitgevallen. Gelukkig niet mijn trein en ik ga vol goede moed op pad. Mijn eerste trein gaat om 8.50 en duurt bijna 4 uur. De trein gaat van Guillestre naar Marseille. Ik heb daar ruim de tijd voor de overstap dus geen enkele haast. We komen 10 minuten te laat aan, maar dat is dus geen probleem. Ik pak daar de trein naar Parijs. Ik deze trein gaat stipt op tijd weg en komt ook netjes stipt op tijd aan op Parijs Gare de Lyon. Hier heb ik niet veel tijd met

20220805_091309

overstappen dus ik besluit een metrokaartje voor de metro van Parijs te komen in de trein. Deze zijn wel duurder, maar dan hoef ik niet in de rij op het station op een kaartje te kopen. Ik moet tenslotte naar Paris Gare du Nord. Ik heb net een uur om over te stappen. Dus zou moeten kunnen, maar ook niet veel speling.

20220805_131531

Vol goede moed ga ik op pad naar de metro. Ik moet groen D hebben. Ik kan het niet echt goed vinden, dus ik vraag een meisje om me te helpen. Zij wijst me de weg en loopt met mij mee. Wat blijkt... Mijn metrokaartje doet het niet. Zij is zo vriendelijk om mij te helpen. Ze gaat de metro weer uit, en we lopen samen

20220805_131537

door het poortje. Dit mag niet, maar werkt wel. Dan twee haltes naar Gare du Nord. Daar kan ik er niet uit, want.... mij metrokaartje doet het niet. Er is een meneer die vraagt wat er is, en die laat mij met zijn kaartje eruit. (volgens mij kan hij er nu zelf niet meer uit, maar dat moet hij zelf maar uitzoeken).

20220805_212011

Ik heb de Thalys gehaald en kom precies op tijd aan in Amsterdam. Ik heb 7 minuten overstaptijd en ik haal mijn trein naar Grootebroek. Daarna nog een stukje lopen naar huis, en om 23.00 uur ben ik thuis.

Bij Rik en Baukje loopt het iets minder soepel. Terwijl we naar het station rijden, ziet Cathy een bord dat de weg naar Briançon afgesloten is. Dus ze moeten via Gap. Dat is een stukje om. In Gap volgens ze de borden Grenoble maar dat gaat fout. Ze komen op de route national terecht en daar rijden de grote vrachtwagens met een gangetje van 20 km/h. Dat schiet niet op als je er zo'n 1400 km moet rijden. Dus terug en opzoek via google.maps naar de autosnelweg. Pas drie uur na vertrek komen ze op de autosnelweg. Dat was niet helemaal gepland. Onderweg besluiten ze een stop te maken in Luxemburg om even een milkshake te drinken. Dit kost ze 30 minuten en dan hebben ze nog niets. Rik is woest en gaat naar de balie om zijn geld terug te vragen. Dan blijken de milkshakes ineens klaar. Grrrrr
Vervolgens rijden ze door naar Luik omdat ze via Maastricht willen rijden, dan ineens borden: Ringweg Luik dicht volg Brussel. Ze moeten dus omrijden naar Brussel en Antwerpen en ze wilden nu juist België vermijden omdat daar de wegen zo slecht zijn. Na nog een stop bij Hazeldonk voor een avondmaaltijd rijden ze door naar huis. Ze halen het net niet op vrijdag en komen op zaterdag om 0.05 aan.
Allemaal weer veilig thuis.

1. Nanda de Boer:
    8 augustus 2022
    Geweldig verhaal. Ik geloof niet dat ik dit in.mjn eentje voor elkaar had gekregen. Bewonder jullie allen. Top familie heb ik. Knap werk.